Monday, June 05, 2006

Бъдещето е на аутсорсинга

Е кажете как да не ме кефи да съм част от това нещо.

"BusinessWeek" 12 юни 2006 , 24 стр.

80% от производството на софтуер в България са за експортДесислава Митова
KАЛИФОРНИЕЦЪТ Том Джаксън пише новото си задание вечер преди лягане, а когато се събуди сутринта, работата вече е свършена от софтуерна фирма в България. Това е шега, разпространена в ИТ средите, която представя как часовата разлика със САЩ всъщност изиграва положителна роля при аутсорсинг в България.

Страната ни дебютира на 15-о място в класацията на топ 40 аутсорсинг дестилации, изготвена от международната консултантска компания А. Т Kearney.
Както е известно, аутсорсингьт в ИТ в световен мащаб навлезе сериозно в бизнеса след кризата в индустрията през 2001 - 2002 г., когато, за да намалят от оперативни разходи на заплати, американските корпорации започнаха да изнасят масово стотици хиляди работни места в чужбина и това засегна трудовия пазар в САЩ.
За да са конкурентни, европейските компании ги последваха. Или както специалистите от ИТ средите обичат да казват: Do what you can do the best, outsource the rest
По данни на McKinsey Global Institute са изчислили, че за миналата година само американските компании са аутсорсвали в чужбина ГГ дейности за $18.4 млрд. и бизнес процедури и услуги за $11.4 млрд.
Но доколко България се възползва реално и би могла да се възползва от тази потенциална възможност за включване в бизнес модела на бъдещето?
БЪЛГАРСКА РЕАЛНОСТ
36 КОМПАНИИ в България са записани с бизнес дейност "Софтуер аутсорсинг" в базата данни на независимата консултантска фирма CBN. Те осигуряват работа общо на 1415 души. ИКТ пазарът в страната за 2005 г. възлиза на 1.5 млрд. евро, като делът на информационните технологии е 400 млн. евро.
Според CBN се обособяват два типа бизнес с аутсорсинг на софтуер в страната. Единият се прави от чуждестранни компании със сравнително установени пазари и клиенти, а другият -от български фирми, които пишат ексклузивен код за големи корпорации, а някои пробват пазара и със собствени продукти.
Най-сериозното доказателство за нарастващия потенциал на страната са компании като Hewlett Packard, SAP labs, Yahoo! и калифорнийската фирма Tumbleweed. Ha 6 юни HP ще направи официално откриване на "Глобъл диливъри център"- най-мащабния си проект в региона. Политиката за по-глобално присъствие в нови региони и намаляването на разходите налага компанията да закрие много центрове по света, като един от тях е този в Гренобъл, Франция, където 1200 служители са били съкратени със средна заплата 4500 долара, съобщи източник от централата на компанията. Срещу това HP планира да инвестира в обучението на 1000 служители у нас (със средна заплата от 1500 долара). "Вече 250 души работят в центъра. Българи от Германия, САЩ и Канада се връщат в страната, за да работят в центъра" - съобщи за "BusinessWeek България" генералният директор на компанията за страната ни Саша Безуханова.
Към настоящия момент германската компания SAP Labs дава работа на 300 служители в България. Labs звеното в структурата на фирмата се занимава с разработката и интегрирането на нови софтуерни продукти Българската "лаборатория" е сравнително малка в сравнение с международните еквивалентни звена на SAP в други държави. На българския пазар обаче SAP Labs играе стратегическа роля, предлагайки конкурентни възнаграждения.
Без да осъзнава пък, българската софтуерна компания "Сирма Солюшънс" създава продукт за Yahoo!. През 2004 г. калифорнийската компания XI Technologies се обърнала към "Сирма" с молба да се включи в разработката на desktop търсачката Xlt)esktop Edition. "Работата ни отне близо шест месеца. Когато на по-късен етап XI решиха да започнат работа по корпоративната версия, се присъединиха двама от архитектите на системата от страна на XI, а от наша страна се включиха десетина висококвалифицирани специалисти", разказва ръководителят на екипа от страна на "Сирма" Росен Върбанов. "Оказахме се единствената европейска компания изпълнител на проекта на XI за корпоративната версия. Тогава разбрахме и че това е част от дългосрочната програма за партньорство на XI и Yahoo!", казва още Върбанов.
Наскоро XI Technologies лицензира Yahoo! за сумата от $ 15 млн. за ползване на XlDesktop Edition.
Tumbleweed - София, е българският офис на световната компания за разработка на софтуер за сигурност Tumbleweed с главен офис в Калифорния. Софийският клон разполага с около 100 служители, като задачата на българския екип е да разработва антиспам приложения.
Конкуренцията в световен мащаб е ожесточена от години и България не е сред лидерите, но според различни международни консултантски проучвания страната е с потенциал за сериозно участие в състезанието за подобни проекти.
Според консултантската компания пеоГГ България е една от най- подходящите дестинации за офшоринг в Югоизточна Европа, или т. нар. SEE region. Предимствата на България включват достъпни условия за стартиране на бизнес, ниски заплати в сравнение с другите държави в Югоизточна Европа. Данъците и наемите за офис също са едни от най-евтините в региона. Страната е втората по големина работна сила и броят на висшистите с компютърно и инженерно образование е по-високо от това в Хърватия и Словения. "Имаше няколко фактора, които бяха разглеждани и оценявани от SAP АД при вземане на това стратегическо решение. Основавайки се на внимателно пазарно изследване, ние установихме, че България предлага: съществуващи таланти - достатъчен набор от квалифицирани програмисти, натрупаната експертиза в J2EE сървърните технологии, географската близост до централата в Германия и несъществената часова разлика (т. е. съвпадение на работното време), както и по-ниските разходи за производството на софтуерни продукти при високо качество" - обяснява Пламен Тилев, изпълнителен директор на "SAP България". От компанията също отчитат, че България е член на НАТО, както и предстоящото присъединяване към ЕС и присъствието на големи инвеститори от всички бизнес сектори
Недостатъците на страната се изразяват в относително малката и незрялата ИТ индустрия, пише neoIT Нивата на софтуерното пиратство са все още високи. Изводът, който се прави в доклада, е, че България е атрактивна дестинация за специфични операции, т. е. бутикови услуги
Няма съмнение - българската индустрия има сериозен потенциал за аутсорсинг. На първо място България е атрактивна заради добре подготвените специалисти. Липсата на кадри през 2001 г. накара бизнесът да задели сериозен ресурс за участие в образователни програми. Например българската фирма "ТехноЛогика" има над 5 проекта, изпълнени с факултета по математика и информатика към Софийския университет. Друга българския компания, "Едемит", предоставя на средните и висшите учебни заведения електронно съдържание на информационни материали.
Според Георги Шарков, председател на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ), в момента в България няма достатъчно подготвени хора, които да се заемат със специализирана задача в областта на ИТ и специално в разработка на софтуер. Подобна тенденция се забелязва и при специалисти за техническа поддръжка като в тази връзка министърът на икономиката и енергетиката Румен Овчаров каза за "BusinessWeek България": "Оказа се, че България няма кадрови потенциал. Това особено ясно пролича при проекта на Hewlett-Packard, като на компанията се налага да привлича български студенти от цяла Европа. "
Липсата на специалисти се дължи на няколко обективни причини. На първо място е изоставането на подготовката на кадрите спрямо тенденцията В индустрията.
"Наскоро по време на ИТ форум доста експерти се изказаха едва ли не с гордост, че студенти от I - П курс или дори ученици работят вече във фирми, а всъщност това не е гордост, а срам. Това означава точно две неща. Първо, че студентите не учат. И, Второ, че вероятно няма какво да научат"- казва Шарков.
От БАСКОМ настояват освен нарастване на бройката на студентите подобряване на качеството на подготовката. В резултат на тези усилия приемът на студенти се увеличи с 15%. Но има и парадоксални решения като например това, че бройката на постъпващите студенти във факултета по математика и информатика към СУ е намалена на 280 души фирмите, членове на БАСКОМ, обаче са преценили, че са им необходими около 4000 - 5000 специалисти на година. Оказва се, че броят на завършващите студенти е около това число.
"Все още големи чужди фирми, които оперират на българския пазар, използвайки сериозните си финансови ресурси, привличат български специалисти - разяснява друг проблем Даниел Дамянов, изпълнителен директор на Българската асоциация за информационни технологии (БАИТ). - Българските фирми са предоставили ресурс и обучение за навлизащите в професията програмисти. В един момент се появява представителство на западна компания, която предлага 3-5 пъти по-високо заплащане, и специалистът, без да се замисли, отива там." Затова в БАИТ има общ етичен кодекс на фирмите относно преминаването на кадри от една в друга фирма. Дискутирало се е дори да се заплащат направените разходи за обучението на един такъв специалист. Това обаче не се увенчава с особен успех. Стоян Сталев, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции (БАИ), коментира, че не може да се регулира пазарът. "Разбирам, че чрез привличане на инвестиции влияем на малките български фирми, които току-що са укрепнали. Но не можем да контролираме този процес"-добавя той.
От САП коментираха, че не възнамеряват да растат агресивно в България. Отскоро компанията въведе и програма за работа с местни партньори - софтуерни фирми по подпроекти. "Намеренията ни са да разширяваме това сътрудничество и да се превръщаме все повече в компания, осигуряваща проекти за екосистемата фактор, отколкото кадровопоглъщащ фактор на нашия пазар"- добавя Пламен Тилев. Доброто географско положение на България се отразява положително за привличане на инвестиции. "Да речем, при (поддръжка на софтуера) е недопустимо часовите зони да се разминават с повече от 10 часа. Това се превръща в недостатък за аутсорсинг в Индия например. Нашите клиенти от Западна Европа знаят, че ни дели само 2-3 часа път и това е сигурността, която е неебходима при бизнес партньорство"- твърди Шарков.
"Относно заплащането в България ценовото предимство не е толкова голямо и, второ, е временно, максимум 2 - 3 години, т. е. нашата посока не е понижаване на цените, защото там не може да се конкурираме, особено с новите сили, които идват от Виетнам и Китай"- добавя Шарков. Примерно IBM оперира 4 години в Унгария, абсорбира повечето специалисти в следствие, на което повечето малки фирми бяха ликвидирани. Цените на работната ръка се вдигнаха, големият център се изнесе. Това е недостатъкът на т. нар. големи инвеститори, че финансовата изгода е движещият фактор и никой не се интересува от социалния ефект. Същото нещо може да се случи и с България.
Български фирми аутсорсват? Забелязва се интересна тенденция при българските фирми, които изнасят своето производство в други държави. Примерно Sciant декларират, че ще правят дивелъпмьнт проекти във Виетнам. Nemetschek правят разработки с Македония.
БЪДЕЩЕТО
ОСВЕН мащабния проект на HP, който направи център за техническа поддръжка, и други световни компании проявяват сериозен интерес към България. "Очакваме най-скоро подобен проект на IBM. Но не мога да кажа повече, защото предварителното говорене често затруднява реализацията и дори създава проблеми специално на държавите, откъдето идва аутсорсингът" - каза министър Овчаров за "BusinessWeek България".
Сериозна заявка за участие на българския пазар прави и европейското представителство на японската компания Brother International със седалище Виена, Австрия. Клод Коларо, директор на "Oracle България", често споменава за изграждане на съпорт център в България, но до този момент няма официално обявен проект.
Като заключение може да се каже, че България е конкурентна с качествените си иновативни продукти, а не в количество специалисти и ниски цени.

No comments: